Branding films voor sterke(re) merken

Categorie: Inspiratie
Branding Films | Fourcorners.nl

Als je je merk (of product of dienst) wilt verstevigen, is film hiervoor het uitgelezen medium. Een branding film, bij voorkeur. Maar wat ís branding? En waarom ‘moet’ filmcontent branding zijn? We zetten het een en ander graag voor je op een rijtje.

Van brandmerken naar ‘branding’

Laten we starten met een korte definitie van ‘branding’. Een ‘brand’ staat voor een merk, naam of logo. ‘Branding’ schijnt oorspronkelijk van ‘brandmerken’ te komen. Ooit bedacht door een slimme boer en bedoeld zijn koopwaar (paarden, koeien) te onderscheiden van die van een ander. Hoogstwaarschijnlijk waren zijn koeien of paarden niet per definitie mooier of beter dan die van zijn concurrent maar hij moet ingezien hebben dat het neerzetten van zijn ‘farm’ als een uniek merk, leidde tot de verkoop van meer vee. Van boeren sloeg de ‘branding-trend’ over op andere verkopende partijen (molenaars, wijnhuizen) die hun goederen wilden ‘brandmerken’ . 

Geef je doelgroep een reden om met je in zee te gaan

Branding gaat dus vooral over het laten zien wat de kracht van een product, dienst, bedrijf of organisatie is (en vooral ook wat die kracht níét is). Je laat je doelgroep zien wie je bent, waarom je er bent, waar je voor staat. In tegenstelling tot bij marketing gaat het bij branding niet om duwen, maar om trekken. Door iets te ‘branden’ roep je niet meteen ‘KIES OF KOOP MIJ!’, maar laat je de meerwaarde van je merk zien. Marketing is een hele grote factor in het koopproces, maar door middel van branding geef je je doelgroep een gevoel mee en laat je zien dat het ok is om betrokken te raken bij jouw merk. En de kracht van dat merk is voor je doelgroep uiteindelijk de doorslaggevende reden om met je in zee gaan of niet.

Branding zorgt voor je definitieve keuze

Als voorbeeld; je wilt een nieuw koffiezetapparaat. Je hebt ’s ochtends behoefte aan koffie, maar je hebt niet veel tijd dus het moet een apparaat zijn dat je eenvoudig en snel van een goede bak koffie kan voorzien. Iets met pads, cups of capsules (lekker makkelijk), en iets in de richting van Senseo, DolceGusto of Nespresso (want lekker snel, en die merken hangen nou eenmaal in ons collectieve geheugen). Marketing gaat je overhalen om voor de beste prijs/kwaliteit te kiezen (denk aan; ‘NIEUW, de Limited Edition van koffiezetapparaat X!’ en ‘Bij aankoop van de limited edition van dit koffiezetapparaat krijg je …. gratis!’) , maar branding zorgt uiteindelijk voor je definitieve keuze. En als je die keuze eenmaal gemaakt hebt, wil je -als ze het op de marketingafdeling van Senseo/ DolceGusto/ Nespresso goed doen- de rest van je leven geen ander soort koffiezetapparaat meer.

Wil je de positie van jouw merk verstevigen? Deze 3 tips gaan zeker helpen bij de ontwikkeling van een onderscheidende film.

Versterk je merk

Wat voor de makers van koffiezetapparaten geldt, geldt ook voor bedrijven en organisaties. We moeten immers allemaal omzetten om in leven te kunnen blijven. Wát er verkocht wordt is verschillend, maar de basis van branding (het versterken van een merk) is universeel. In je communicatie zet je een bepaald beeld neer. Als het goed is sluit dit beeld feilloos aan op jullie USP’s, en ligt deze in lijn met jullie missie en visie. Ook al jullie uitingen (off- én online) hebben een eenduidige uitstraling. Alles met als doel om jullie merk te versterken. Wij kunnen bijdragen aan het neerzetten en/of versterken van een merk. Wij vinden het gaaf om je te inspireren om met een andere blik naar je doel, doelgroep en de inzet van film te kijken. De communicatieboodschap van jouw bedrijf, merk of product willen we herkenbaar, toegankelijk en onderscheidend overbrengen bij je doelgroep en een ‘branding film’ is hier de perfecte manier voor.

Wat een ‘branding film’ anders maakt dan ‘gewoon een bedrijfsfilm’? Dat moet je ervaren. Bekijk ons portfolio of neem contact op voor een gesprek op maat om te zien wat we voor jouw merk kunnen doen!

Neem contact opLaat je inspireren

Over de auteur
Suzanne Braaksma

Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: “Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off.”