Onderscheidende film laten maken? Durf op te vallen!

Categorie: Tips & Trucs
Animatie laten maken

Een onderscheidende film laten maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat maakt jou nou anders dan je concurrenten? De oplossing is een productiebedrijf dat de onderscheidende factoren van jouw merk of onderneming weet te benoemen, én een flinke portie lef. Wil je je onderscheiden en durf jij écht op te vallen? Combineer jouw lef met deze drie tips en ga voor een weergaloos resultaat!

1. Speel in op de emotie van de kijker

De basis van een onderscheidende film is een goed verhaal. Hoe je je corporate story op een pakkende manier brengt, dat lees je hier. Wil je je als merk of bedrijf losmaken van de meute, dan zul je op zoek moeten gaan naar die ene emotionele trigger waar jouw publiek hard op gaat. Een mooi voorbeeld is deze video van TOMS:

2. DON’T keep it short

Heb je je verhaal staan en weet je met welke emotie jij je doelgroep in kunt pakken? Maak je dan niet al te veel zorgen over de lengte van je film. Het credo ‘Keep it short!’ geldt namelijk niet altijd (meer). Mooie voorbeelden van films die langer dan de gemiddelde 2 tot 3 minuten duren en die je tóch in één adem uitkijkt? Deze waar we eerder over blogden bijvoorbeeld, van Maersk. Een film die maar liefst 12 (!) minuten duurt, én die goud heeft gewonnen bij de 2012 Cannes Corporate Media & TV Awards.

3. Kies voor sound design

Even terug naar tip numero uno. Bij ‘film’ en ‘emotie’ denk je als eerste waarschijnlijk aan beeld. Maar een film zonder geluid is als een bakje cornflakes zonder melk; zo droog als maar zijn kan. Laat ogenschijnlijk onbelangrijke details als sound design dus vooral niet links liggen, maar maak een statement door dit de rode draad in je film te laten zijn. Opdrachtgever Inter-GreeN koos voor een opvallende stijlvorm in combinatie met sound design en liet ons hun mooie verhaal op een unieke manier vertalen. Het resultaat: een uiterst bijzondere film met weinig muziek, maar met ontzettend veel emotie, en een boodschap die meer dan binnen komt. Meer over deze case lees je hier.

Dus, zet je reserves opzij en durf op te vallen, wedden dat jouw bedrijfsfilm écht onderscheidend wordt?!

Ik wil ook zo’n film!

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."