Kony 2012

Categorie: Inspiratie

De laatste dagen zagen we keer op keer het Kony 2012 filmpje voorbij komen op de diverse sociale netwerken. Aangezien het filmpje 29.59 minuten (!) duurt waren we wat huiverig om in de baas z’n tijd naar deze viral te kijken. Gelukkig is chef Four Corners de beroerdste niet en worden virals hier op Four Corners HQ beschouwd als huiswerk. En dus pakten we een kop koffie en gingen we er even voor zitten.

Invisible Childeren

Jason Russell is een van de oprichters van de Invisible Childeren organisatie. Hij studeerde aan de USC Production Film School, was assistent regisseur van Disney’s ‘Step Up 2’, maakte diverse documentaires en verkocht de rechten van musical ‘Moxie’ aan niemand minder dan Steven Spielberg. Een multitalent dus.

Joseph Kony

In 2003 ontmoette Russell de jonge Oegandese vluchteling Jacob. Jacob was zoals vele andere jonge Oegandezen op de vlucht voor Joseph Kony. Kony staat al 26 jaar aan het hoofd van rebellenbeweging Lords Resistance Army (LRA) die bijna volledig bestaat uit kinderen. Een beweging die jonge kinderen ontvoerd, hersenspoelt, en dwingt tot verminking, verkrachting en moord. Het verhaal van Jacob greep Russell dusdanig aan dat hij besloot alles op alles te zetten om Jacob en andere kinderen in dezelfde situatie te helpen. En dus startte Jason Russell een (online) campagne. Kony 2012. Een campagne die als belangrijkste doel heeft Joseph Kony wereldwijde bekendheid te geven.

Geen ver-van-je-bed-show

De film die hij voor/over deze campagne ontwikkelde is inmiddels bijna 50 miljoen keer bekeken op YouTube. Het is een documentaire die je haarfijn uitlegt wat er precies aan de hand is, je het doel laat zien en je aanzet tot actie. En, de documentaire speelt enorm in op je gevoel; als rode draad door de film heeft Russell zijn zoontje Gavin genomen.

Gav
Heel slim, want de kleine Gavin zorgt voor de touchback met onze Westerse wereld en onze kijk op dingen. Gavin’s kijk op het verhaal zorgt ervoor dat wat Joseph Kony deze kinderen aan doet geen ver-van-m’n-bed-show is en dat je na het zien van de documentaire direct actie wilt ondernemen. Want dit mogen we de kinderen van deze wereld niet laten ondergaan.

Sterke campagne

Wij hebben enorm veel bewondering voor de opzet van de documentaire en de online hype rondom de campagne. Het doel van de documentaire, 500.000 online views, is inmiddels meer dan bereikt. En terecht. De film houdt je aandacht een vol half uur vast, stelt je een duidelijk doel en zet aan tot actie. Je wilt na afloop meteen meedoen aan het sociale activisme. En dat is knap.

Kritiek

Zoals bijna alle succesvolle campagnes is ook Kony 2012 inmiddels onder vuur komen te liggen. De campagne zou te Hollywood-achtig en daarbij achterhaald zijn. Er zijn verschillende bronnen die melden dat Joseph Kony al minstens 6 jaar niet meer in Uganda geweest is en dat zijn kindsoldatenleger niet uit 30.000 kinderen bestaat, maar dat dat het aantal kinderen is wat de afgelopen 20 jaar door zijn leger ontvoerd is. Wat het niet minder heftig maakt natuurlijk. De LRA zou zicht tegenwoordig ophouden in Zuid Soedan en Centraal Afrika en schijnt inmiddels tot een honderdtal kindsoldaten gekrompen zijn.

Doel bereikt?

Alle kritieken maken de campagne niet minder indrukwekkend en ook negatieve publiciteit helpt in dit geval mee. Het maakt Joseph Kony beroemd. En dat is het doel van Invisible Childeren. Wat vinden jullie van de documentaire? En de hype eromheen? Is de campagne te ‘Hollywoodesque’? Of juist niet? En vingers van degenen die het Kony 2012 armbandje en de action kit (inmiddels strak uitverkocht) al aangeschaft hebben!

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."