Beste EK 2008 commercials

Categorie: Inspiratie

Een EK is een dankbaar thema als het om commercials gaat. Wij maakten een top drie van de beste EK 2008 commercials.

1. Nationale Nederlanden – EK 2008 (Marco, Johan en Dennis)
Wat: Briljante reclamefilm die spot met de “grote namen” uit het voetbal (Marco, Johan, …).
Dijenkletser: Uit de ‘Marco’-spot – “Eigenlijk is de warming-up het mooiste moment… dan ben je even helemaal alleen…dan heb je geen druk en kun je gewoon vrij bewegen.”
Beoordeling: 5 sterren
Waarom: Erg leuk bedacht en zeer goed uitgevoerd

2. Holland Casino en Heineken – trommelhoed
Wat: Ultieme joint promotion-actie over de opvolger van de Heineken hoed van twee jaar geleden waar zoveel commotie om is geweest tijdens het WK 2006 in Duitsland. Holland Casino speelt met haar pay off “Weet waar je kansen liggen” in op het Duitse sentiment en Heineken kopt daarna deze spot in met haar eigen trommelhoed.
Beoordeling: 4,5 ster
Dijenkletser: “prrrt, prrrt, prrrt. Blode Idee. Ja, ist klatssch.”
Waarom: Vooral de combinatie van de twee spots achter elkaar is brilliant. Ze haken zeer goed op elkaar in. Erg leuk, twee merken die zo hun marketingkrachten bundelen.

3. Coca Cola: Celebrate Goals met van Nistelrooy
Wat: Spot waarin je Ruud van Nistelrooy zogenaamd ziet in 1977, 1986, 1993 en nu.
Dijenkletser: Deze spot is niet zozeer humoristisch, maar geeft een heerlijk gevoel om naar te kijken.
Beoordeling: 4 sterren
Waarom: Speelt echt in op het EK-gevoel (en lijkt toevallig een beetje op onze ThyssenKrupp-spot qua idee en opbouw).

Speciale vermelding: De Bavaria Life is Life-spot.
Wat: Spot waarin de Oostenrijkse band … op zoek is naar inspiratie voor een songtekst. Ze proberen van alles “Life is… like a cosmic symfony”, “Life is… like a tunnel”
Dijenkletser: “Life is a tunnel, with black light in the end… Das ist zu dark, life is a celebration. It’s a scheisse Metafor.”
Beoordeling: 5 sterren
Waarom: Hij loopt al even en heeft niet een directe link met het EK, maar haakt zo heerlijk in op het Oostenrijkse gevoel met de “Life is life”-song. We vinden hem zelf beter dan de echte EK-spot van Bavaria met Arie Haan.

Foto via

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."