Als ik je zou vragen om een korte omschrijving te geven van jouw organisatie, en of je toe zou kunnen lichten waar jullie nou écht onderscheidend in zijn, hoe lang zou je hier dan voor nodig hebben? En ben je er zeker van dat de uitkomst van deze hamvraag bruikbaar is voor je marketing en communicatie? Als het antwoord op de laatste vraag ‘nee’ is moet je nu goed opletten. En als het antwoord op de eerste vraag meer dan een half a4tje beslaat, dan moet je ook even verder lezen.
Wat anderen zeggen, telt.
Of het nou bezoekers van jouw site zijn, of potentiële klanten die jouw stand of locatie bezoeken tijden een beurs of evenement, jouw potentials zijn je goud waard en je wilt ze overtuigen van het feit dat jóúw organisatie, product of dienst precies datgene is wat zij nodig hebben. Hoe pak je ze binnen no-time volledig in? Met de overtuigingskracht van derden. Want waarom zou je zelf gaan vertellen hoe goed jouw organisatie, product of dienst wel niet is, als jouw opdrachtgevers en klanten dat óók vinden? Mond-tot-mond reclame is al eeuwenoud en is, tot op de dag van vandaag, een van de meest overtuigende marketingtools die er is. Ondanks dat sommigen van ons dit idealiter anders zouden zien, is wat andere mensen vinden en denken heel belangrijk voor ons. En de hedendaagse equivalent van mond-tot-mond reclame? Dat is een krachtige testimonial video.
Statische quotes, of gefilmde beelden?
Gefilmde testimonials zijn krachtig. Waarom? Omdat ze geloofwaardig zijn. Een afbeelding van een opdrachtgever met daarnaast een quote is plausibel, maar iemand die in beeld verteld over de samenwerking, dat gelóóf je. Mits op de juiste manier gemaakt, natuurlijk. Want als je de verkeerde insteek pakt kun je de plank natuurlijk ook flink mis slaan. We geven je graag wat tips voor de ontwikkeling van een goeie testimonial:
- Zorg ervoor dat de testimonials niet TE gelikt worden. Geen ‘THIS IS AN AMAZING DISCOVERY, MIKE!’-toestanden. Hou het geloofwaardig.
- Laat de testimonial aansluiten bij de context. Sta je bijvoorbeeld met een specifiek product op een beurs? Laat de testimonial dan bij dit product en de omgeving waarin je dit presenteert, aansluiten. Heb je een website waar je een testimonial wilt plaatsen? Zorg er dan voor dat je de pagina qua content en opmaak aan laat sluiten bij de inhoud.
- Fake it till you make it? Niet doen. Denk punt één: hou het geloofwaardig. Transparant. Echt. Als je jezelf serieus neemt, neem je je potentials ook serieus en ga je ze dus niet lopen foppen. Daarbij; iemand moet van goede huize komen (lees; een topacteur zijn), wil je iets dat niet waar is, op een geloofwaardige manier kunnen vertellen. De meeste mensen trappen daar niet in..
- Laat de hoofdpersoon in je testimonial concrete voorbeelden geven. Kies bijvoorbeeld niet voor: ‘Sinds dat wij product of dienst X gebruiken hebben we flinke vooruitgang gemaakt!’ maar voor: ‘Onze verkoop is met X procent gestegen, sinds wij met … werken.’.
- Wees niet bang voor een kritische noot. Als die kritiek op de juiste manier ingezet wordt, kan het juist heel overtuigend werken en zullen potentials sneller geneigd zijn met je in zee te gaan.
Een mooi voorbeeld
In opdracht van FrieslandCampina ontwikkelden we onlangs een flink aantal testimonial video’s. Deze testimonial voor Chocomel, is een mooi voorbeeld van een krachtige video die er voor zorgt dat steeds meer ondernemers voor Chocomel Perfect Serve kiezen. Zo overtuigend kan een goede testimonial video zijn!
Past een testimonial perfect binnen jullie sales of marketing? Onze producenten Monique en Suzanne denken graag met je mee over hoe we jouw boodschap om kunnen zetten in een goede testimonial video.