Zo nu en dan krijgen we de vraag; ‘Wat is renderen?’ Als je helemaal niets van film maken weet is het best lastig om uit te leggen hoe de techniek achter de montage van een film precies in elkaar zit. Het is een beetje zoals iemand die niets van voetbal weet uitleggen hoe de buitenspelregel werkt. Toch wagen wij het erop. Zodat jij precies weet wat er in de postproductie allemaal gedaan wordt.
Het verhaal in een notendop
Na het filmen zet je al het gefilmde materiaal zo achter elkaar dat het beelden kloppen. Dat is simpel, toch? Het klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid is. In werkelijkheid moet de editor letterlijk al het materiaal doorlopen, dit is vaak meerdere uren aan shots. Als je nagaat dat de meeste films een tot vijf minuten duren is dat in verhouding best veel. In het vak gaat men ervan uit dat je per minuut aan gemonteerde film ongeveer een uur materiaal hebt. Afhankelijk van het onderwerp natuurlijk.
De offline montage
Tijdens het doorkijken van het materiaal moet de editor beslissen welke shots hij gaat gebruiken en welke niet. Het is niet ongebruikelijk dat shots helemaal niet gebruikt worden, ook al heeft het soms veel moeite gekost om een bepaald shot te maken. Als het niet bij de film past, wordt hij zonder pardon geschrapt. Bij de selectie wordt natuurlijk wel altijd rekening gehouden met het script dat is besproken met de opdrachtgever.
De montage
Na de selectie begint de montage. De editor pakt het script er weer bij en zet in een montageprogramma alle zogenaamde clips achter elkaar. Deze clips vormen dan de ruwe montage. De ruwe montage wordt kritisch bekeken en alle overbodige shots of clips worden weggehaald of ingekort. Uiteindelijk ligt er een eerste versie. Aan deze versie worden eventuele ‘special effects’ toegevoegd, zoals teksten die er later ingezet worden of animaties die door een van onze animatoren gemaakt zijn. Als je deze dingen over de ruwe montage zou zetten, dan kan het zijn dat ze geschrapt moeten worden omdat het niet meer past bij de eerste versie. Dat is natuurlijk zonde van de tijd. Als de eerste versie klaar is en zowel de editor als de regisseur tevreden zijn, is het tijd om te ‘renderen’. En daar gaat het vaak mis. Wát is renderen nou precies?
De techniek
Wat je tijdens een montage doet is tegen de computer zeggen:
- Dit is shot 1. Ik wil deze 10 seconden van dit shot op plek A hebben staan
- Dit is shot 2. Ik wil deze 4 seconden na shot 1 hebben staan
- Enz
Het enige wat de computer doet is zeggen dat uit shot 1 tien seconden op plek A moet staan en uit shot 2 vier seconden daarachter. Verder niets. Je kunt je voorstellen dat bij een film heel veel losse fragmenten gebruikt worden. Om dit een geheel te maken dat op elke computer afgespeeld kan worden moet het aan elkaar geplakt worden tot een daadwerkelijk bestand. Dit gebeurt beeld voor beeld. De computer moet dus het gehele filmpje elk beeld per pixel opbouwen (pixels zijn de kleine puntjes waaruit je scherm is opgebouwd). Zoals je misschien wel weet hebben films per seconde 25 beelden. Tegenwoordig wordt bijna alles in HD gefilmd, dat zijn 1920×1080 pixels (bijna 2,1 miljoen). Dus voor elke seconde aan film moet de computer 25 keer 2,1 miljoen pixels verwerken.
Nu weet je wat renderen is!
Je kunt je voorstellen dat het renderen van een film flink wat tijd met zich mee brengt. Want dit renderproces herhaalt zich meerdere keren in de postproductie en als er aanpassingen gedaan worden in de montage, dan wordt het hele project natuurlijk weer opnieuw uitgerenderd.
Zo werkt het dus, moeten we je buitenspel ook nog even uitleggen?