Hoe hou je de aandacht van je kijker 12 (!) minuten vast?

Categorie: Tips & Trucs
bedrijfsfilm

Maersk is een Deense multinational die vooral containers vervoert. Hoe kun je daar een mooi verhaal over vertellen die zich leent voor een bedrijfsfilm, vraag je je af? Nou, zo dus. Een heel mooi lesje ‘Hoe hou ik de aandacht van mijn kijker vast?’

Deze film heeft goud gewonnen bij de 2012 Cannes Corporate Media & TV Awards. Dat is heel goed te begrijpen als je hem ziet. Het is veel meer dan een verzameling shots van vrachtwagens of schepen die containers vervoeren. Er wordt heel goed ingespeeld op het grote geheel en op de kleinste details. Zoals de wijze waarop Maersk betrokken is bij de wereldwijde energievoorziening, maar ook bij het zeebanket dat op tijd en goed gekoeld wordt geleverd. Bovendien maken ze het persoonlijk door veel mensen te laten zien, zowel klanten als medewerkers. Zo vertelt meneer Clerc (een cameragenieke hoge pief) dat het voor klanten inmiddels heel normaal is dat Maersk zich zo goed aan de afspraken houdt en altijd op tijd levert. Prima zinnetje met heel wat overtuigingskracht. En dan die beelden… jongens, wat een prachtige beelden!

Wereldwijde klasse

Over de hele wereld zijn er opnames gemaakt. Logisch, want Maersk is een multinational die overal te vinden is. Het knappe is dat ze voor elk onderdeel precies de juiste details hebben genomen om te filmen. Een oliekraan die dichtgedraaid wordt, een visverpakking die geopend wordt, een werkneemster in een fabriek die door een lap stof knipt… allemaal producten waar Maersk mee te maken heeft.

Als je een corporate film maakt, wil je een bedrijf zo goed mogelijk neerzetten. Meer corporate dan deze bedrijfsfilm voor Maersk wordt het niet. Alles zit erin, het hele bedrijf wordt in 12 minuten behandeld. Met prachtige beelden, persoonlijke verhalen, wereldwijde detailopnames, goede achtergrondmuziek en gewoon een sterk verhaal. Dat straalt allemaal af op de afzender. Kortom: dit is precies wat je wilt maken!

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."