Filmrecensie: Wanted

Categorie: Inspiratie

Morgen gaat de film Wanted draaien in de Nederlandse bioscopen. Met favoriet James McAvoy (Atonement en The Last King of Scotland) en de meest sexy vrouw ter wereld, Angelina Jolie, in de hoofdrol. Four Corners bekeek hem alvast voor je.

Wanted vertelt het verhaal van de 25 jaar oude Wesley Gibson (McAvoy) die zo’n raar leventje leidt dat hij zelfs medicijnen slikt om zijn nervositeit onder controle te houden. Hij wordt vernederd op z’n werk en z’n vriendin gaat vreemd. Op een dag ontmoet hij de sexy Fox (Jolie) en in een klap draait zijn saaie leventje 180 graden. Fox vertelt hem dat hij de zoon is van een van ’s werelds beste huurmoordenaars die net vermoord is. Fox en Sloan (Morgan Freeman), beide onderdeel van  een geheim genootschap van huurmoordenaars rekruteren Gibson om zijn vader te wreken. En Gibson veranderd langzaam maar zeker in een moordmachine.

Wanted is geen hoogstaande film. Geen diepgaand verhaal en geen Oscar-kandidaat. Maar wel pure The Matrix-achtige actie met sterk acteerwerk dat te gek in beeld is gebracht en waar spectaculaire, nieuwe effecten aan toe zijn gevoegd. Vergeet niet van het geld dat je bespaart met je “tweede gratis bioscoopkaartje” van Appie Hein een flinke doos popcorn te kopen, want dat is wat het is: POPCORN. Het kijkt lekker weg.

Er zitten een aantal ontzettend gave scènes in, zoals de scène waarin Wesley Gibson de vleugels van een vlieg afschiet met een volautomatisch geweer, of zijn auto lanceert en over de auto van zijn target heen vliegt om hem uit te schakelen. En Angelina Jolie had wel wat mogen eten voordat ze aan de opnamen begon, maar je ziet haar een keer naakt door het beeld lopen en zoenen met McAvoy om zijn vriendin jaloers te maken. Wat wil je nog meer. Ga hem dus kijken!

De film werd geregisseerd door Timur Bekmambetov, een Kazachstaan die ook verantwoordelijk was voor de zeer succesvolle films Night Watch and Day Watch en die Hollywood aan het veroveren is. Hij is een veelbelovende, vernieuwende regisseur waar we nog veel van kunnen verwachten.

Over de auteur
Lex Schmeetz