Deze 5 dingen kunnen in 2017 écht niet meer

Categorie: Inspiratie
Five

Met het nieuwe jaar in het vooruitzicht denken we met plezier terug aan de prachtige films en animaties die we afgelopen jaar voorbij zagen komen. Producties van onszelf, én van anderen. Want oooooh wat wordt er toch veel moois gemaakt in ons werkveld.. Toch zijn er een aantal dingen die wij in 2015 niet meer hoeven te zien of horen. Dingen die als je het ons vraagt in het aankomende jaar officieel dan écht passé zijn. Lees verder en doe er je voordeel mee!

1. Je film in een hoekje op je homepage

De tijd dat je een bedrijfsfilm liet maken om hem vervolgens in een hoekje op je homepage te laten wegkwijnen is voorbij. Al jaren. Want laten we eerlijk zijn, een film laten maken kost geld. Jij weet zelf het beste wat je uit hebt gegeven aan jouw film op maat, en dit juweeltje verdient toch gewoon een mooi podium? Weg van dat verdomhoekje dus, en door naar de schijnwerpers. Denk een strakke landingspagina in lijn met je site die je kunt verwerken in een -online- campagne. Denk een mailing naar je trouwste fans; je klanten. Denk aan extra exposure via voor jullie relevante en passende social media kanalen. En wil je je film tóch persé op je homepage hebben? Denk dan aan ons. Want wij laten onze films ook op onze homepage draaien. Maar dan volkomen 2015-proof..

homepage voorbeeld

2. Liftmuziek

Kabbelende, nietszeggende deuntjes die totaal niets toevoegen aan je promo, webvideo, animatiefilm of andersoortige productie. Niet. Meer. Doen. Er bestaat ook rustige muziek die wél iets toevoegt aan de productie in kwestie. Weet je niet goed wat je moet kiezen? Geef dit dan aan bij de producent over die verantwoordelijk is voor jouw film. Hij/zij staat wat verder weg van jouw organisatie, heeft ervaring met het kiezen van passende muziek en is daarbij ook nog eens dè uitgelezen persoon om van een afstandje te bekijken waar jouw doelgroep behoefte aan heeft.

3. ‘Bedrijfsfilmpjes’

Bedrijfsfilmpjes bestaan niet, als je het ons vraagt. Zelfs als je ZZP-er bent die met behulp van Moviemaker een filmpje gemaakt heeft, raden wij de term ‘bedrijfsfilmpje’ af. Heb je respect voor je bedrijf of organisatie, dan heb je respect voor je marketinguitingen en zijn ‘filmpjes’ uit den boze. Net zoals je ook geen ‘bedrijfsautootje’ koopt. En geen ‘klantjes’ hebt.

4. Acterende en/of presenterende CEO’s, managers of medewerkers

Of het nou om interne of externe uitingen gaat; we willen graag dat in 2015 iedereen bij zijn eigen leest blijft. Óók de CEO van jouw organisatie. Er zijn maar heel, héél weinig voorbeelden te noemen van CEO’s of managers die écht goed acteren of presenteren of die met de juiste intonatie een voice over in kunnen spreken. Steve Jobs is wellicht het beste voorbeeld ooit. De makers van de ‘Think Different’ commercial wilden in eerste instantie Jobs’ stem als voice over in de commercial gebruiken en kregen hem zo ver de voice-over in te spreken. Maar Steve koos er toch voor om niet zijn eigen stem maar de stem van acteur Richard Dreyfuss voor de ‘Think Different’-commercial te gebruiken. Waarom? Omdat hij bang was dat mensen hem een egotripper zouden vinden en het verhaal daarom niet goed over zou komen. Op dat moment (in 1987) maakte Steve de juiste keuze. De commercial werd een denderend succes en sleepte diverse grote awards in de wacht. Toch was Steve ook hierin zijn tijd ver vooruit. Na zijn overlijden in 2011 ging de versie met Steve Jobs’ stem alsnog compleet viraal.

Moraal van dit verhaal; laat je CEO doen waar hij/zij goed in is*. Durf je hard te maken voor een professional die jullie corporate story op een pakkende manier kan vertellen. Kies iemand die het verhaal naar een hoger plan kan tillen. Dit kan op een inspirerende, serieuze manier, of juist compleet over de top zoals Cup a Soup dit jaren terug al deed.. Zolang de persoon in kwestie maar iets toevoegt. Dit bespaart tijd, geld en geeft jouw bedrijf het visitekaartje dat het verdient.

*Weet je ZEKER dat jouw CEO de Steve Jobs van deze tijd is? Hou dit verhaal dan in gedachte en neem voor de zekerheid tóch die voice-over met de directeur op. Wellicht dat je er over een jaar of 30 profijt van hebt 😉

Ruub als Sjors

5. De ‘swipe’

Deze zat ook in veel van onze producties (want hij wás ook heel leuk), maar wij zijn er nu wel een beetje klaar mee.. Been there. Done That. NEXT.

Swipe

Kom maar op met dat nieuwe jaar!

Als we de bovengenoemde punten laten voor wat ze zijn of er in 2015 een nieuwe draai aan geven, dan gaan we een mooi jaar tegemoet. En wellicht zijn er wel belangrijke ‘missers’ die wij vergeten zijn en die ook écht niet meer kunnen. Deel ze met ons en laten we samen op weg gaan naar een creatief, inspirerend 2015. Kom maar op met dat nieuwe jaar, wij staan te trappelen!

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."