Bespaartips voor de ontwikkeling van je bedrijfsfilm

Categorie: Tips & Trucs
Ten

Wellicht had deze post eerder mogen verschijnen, want als we diverse bronnen mogen geloven loopt de recessie op z’n eind. Desalniettemin zullen er flink wat bedrijven zijn die ook in 2015 nog rustig aan willen doen met hun uitgaven. Daarom zetten we ze op een rijtje; 10 bespaartips bij de ontwikkeling van je (bedrijfs)film of animatie.

1. Een reclamebureau of een film agency?

Allereerst is het wijs een goede keuze te maken voor de partij die jouw idee uit gaat werken. Best een lastige keuze, maar wel eentje die je weloverwogen moet maken. Heb je een -uitgebreide- marketingcampagne waarbij een film of animatie onderdeel vormt van een hele marketingmix, dan is het wellicht handig om contact op te nemen met een reclamebureau dat dit hele traject voor je uit kan voeren. Heb je echter een specifiek idee voor een film of animatie en weet je al waar en hoe je deze filmcontent gaat wegzetten? Dan kun je het beste direct schakelen met een film agency, een filmproductiebedrijf. Dit scheelt tijd en dus geld!

2. Geef heldere instructies

Bedenk van tevoren goed wat je voor ogen hebt en zorg op basis daarvan voor een duidelijke briefing. Er is al een format voor, stick to it. Denk ook na over de details. Dingen die misschien onbelangrijk lijken hebben vaak wel degelijk invloed op het totale kostenplaatje. Wil je de film bijvoorbeeld in meerdere talen, of heeft deze ondertitels nodig? Laat dit dan vast weten. Vraag aan het productiebedrijf van jouw keuze ook of ze vast een ruwe proefberekening voor de muziek kunnen maken. Zo hou je grip op je budget en loop je achteraf niet tegen onvoorziene kosten aan.

3. Wees open over je budget

Een gevoelig punt, omdat veel opdrachtgevers vaak wat huiverig zijn om het achterste van hun tong te laten zien. Toch is het aan te raden. Als je eerlijk bent over je budget geef je de partij van jouw keuze het vertrouwen om samen met jou de juiste keuzes te maken. Welke filmvorm past er binnen jouw budget? Moet er gekozen worden voor animatie in plaats van film? Is er ruimte voor een voice over, of juist niet? Allemaal keuzes die vallen of staan bij het budget dat er voorhanden is. En maak je -samen met de partij van jouw keuze- direct de juiste beslissingen, dan versnel je het proces en bespaar je onnodige uitgaven.

4. Blijf bij het concept

Het concept (en later het script) is je basis. Wil je hier op een later punt aanpassingen in doen, hou er dan rekening mee dat dit kosten met zich mee brengt. Een kleine aanpassing zorgt voor een aaneenschakeling van veranderingen. Zorg dus dat je concept goed is.

5. Doe je huiswerk en lever het op tijd in

Zorg dat je je fonts en logo’s (logo’s in .eps please, aan .jpeg’s hebben de makers niet zoveel) al klaar hebt liggen als je het traject start. Vraag ze bijtijds aan bij degene die ze voor je ontworpen heeft, of bij je marketingafdeling. En beschik je over een brand guide, of zijn er richtlijnen voor de huisstijl? Stuur die al bij de start van het project toe. Zo sluit de film of animatie straks perfect aan bij jouw huisstijl en verlies je geen tijd.

6. Kies voor korte lijnen

Zowel in de communicatie met het bureau of film agency, als bij de interne communicatie: kies voor korte lijnen. Hoe meer mensen er in jouw projectgroep zitten, des te meer visies worden er op het concept en het script losgelaten. Het werkt sneller (en dus goedkoper) om het team te beperken tot 1 of 2, maximaal 3 mensen. Zo heb je altijd een achtervang voor het moment dat je zelf een keer niet beschikbaar bent en kan er te allen tijde snel geschakeld worden. Want hoe meer plasjes er over een script of een uiteindelijke film of animatievideo gedaan moeten worden, des te meer concessies je moet doen aan de kwaliteit en hoe langer het maken duurt (lees: hogere kosten).

7. Plaats de film in een bredere context

De volgende tip lijkt misschien niet direct kostenbesparend, maar levert met een kleine extra investering vaak wel veel meer resultaat op. Laat je een film maken omdat je iets leuks of nieuws te vertellen hebt over je merk of product, koppel er dan een pr-plan aan. Zoek een film agency dat samenwerkt met een enthousiast pr-bureau wat jouw boodschap kan lanceren binnen allerlei doelgroepgerichte online en offline media. Voor een kleine extra investering kan het aantal views van je film van een paar honderd ineens naar honderdduizend stijgen.

8. Houd je aan de aanpassingsrondes & cluster je feedback

Bij het opstellen van een offerte worden er een standaard aantal correctierondes meegenomen. Wil je geld besparen, bundel alle aanpassingen dan en dien deze in een keer in. Zo kan de editor of animator zo efficiënt mogelijk werken weet je zeker dat je niet uit de begrootte projectdagen loopt.

9. Bezuinig niet op muziek

Muziek is leidend voor een goede film of animatie en voegt veel meer toe dan je op het eerste gezicht zou denken. Het geeft de juiste ‘vibe’, en zorgt -mits goed gemonteerd- voor een goede timing. Laat je wat betreft muziek aan de hand nemen door je film agency. Geef aan wat voor muziek-stijl je voorkeur heeft en laat hen een aantal suggesties doen. Zij kunnen objectief naar jouw bedrijf, product en/of dienst kijken en zullen suggesties doen die bij jullie film passen. Ook een idee; laat muziek componeren. Klinkt duur, maar in sommige gevallen kan het je juist geld opleveren. Als je muziek laat componeren heb je muziek die perfect aansluit bij jouw product of dienst, en je zit niet met jaarlijks terugkerende kosten voor de afkoop van de rechten, zoals bij tv-commercials het geval is.

10. En een bedrijfsfilm van stockbeelden dan?

Dat je geen cameraman nodig hebt voor een film die gemaakt is uit stockmateriaal klopt. Goedkoop is het echter niet. In tegendeel.. Goede kwaliteit stockmateriaal kost al gauw zo’n 75 tot 250 euro per clipje en van iedere clip wordt meestal maar twee tot drie seconde in je film gebruikt. Stel je hebt zo’n twintig tot vijfentwintig clipjes nodig per minuut film, dan zit je al snel op een minimum bedrag van € 1875 en meer aan stockbeelden per minuut. Die zijn dan nog niet gespot (uitgezocht), gemonteerd, en er zit nog geen muziek of voice-over onder. En het belangrijkste; ze zijn verre van uniek. Je concurrent kan precies dezelfde beelden in zijn film gebruiken.  Dus betaal niet onnodig veel geld voor een allegaartje aan stockbeelden, waar iedereen van ziet dat het stockmateriaal is, die niet naadloos aansluiten bij de communicatieboodschap van jouw bedrijf en niet dat visitekaartje vormen dat een custom film wél is.

Dit zijn een aantal goede punten waar je rekening mee kunt houden als je een film gaat of laat maken. Heb je vragen of zijn er gouden tips die je wilt delen? Ik lees ze graag in de comments!

Dit bericht verscheen eerder op Frankwatching.com

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."