Rutger Hauer voor Gaastra

Categorie: Inspiratie
Voorbeeld Gaastra

Kledingmerk Gaastra pakte onlangs groots uit met hun Flying Dutchman campagne. Niemand minder dan Rutger Hauer vertegenwoordigde in hun nieuwe reclamefilm de rol van de 17e-eeuwse kapitein Barend Fockesz. Een rol die Hauer op het lijf geschreven is. Want naast dat hij een gepassioneerd zeiler is, past zijn robuuste, ruige uitstraling perfect bij het merk Gaastra.

Rutger Hauer ÉN Bryan Adams

En niet alleen Rutger Hauer verbond zijn naam aan Gaastra. De fotografie lag in handen van Bryan Adams. DE Bryan Adams ja. De rocklegende blijkt tegenwoordig een begenadigd fotograaf. Mark van der Wal, algemeen directeur Gaastra: ‘Voor de belichaming van een complex karakter als kapitein Barend Fockesz, met dezelfde kracht en authenticiteit, en iemand die de kernwaarden van Gaastra vertolkt, zagen we Rutger Hauer als perfecte match. Rutger Hauer spreekt door zijn geweldige talent een breed publiek aan. Hij is authentiek, nuchter en even ambitieus als onze oprichter Douwe Gaastra. Net als Douwe heeft hij de zee in het hart zitten en is hij dol op Friesland, waar hij naast Los Angeles een deel van het jaar woont.’

Passie

Dit jaar staat het seizoen van Gaastra in het teken van legenden. Van der Wal: ‘Allereerst werden we sponsor van Team Brunel, het enige Nederlandse team dat mee doet aan de belangrijkste wereldwijde zeilwedstrijd, De Volvo Ocean Race. Vervolgens stemde Rutger in om mee te spelen in onze Flying Dutchman campagne. En toen ook nog Bryan Adams wilde tekenen voor de fotografie, voelde het alsof we een extra hoofdstuk aan onze prachtige geschiedenis toevoegden.’ Rutger Hauer: ‘Ik heb mijn hart aan de zee verpand. Het was een geweldige ervaring om deze film te mogen maken en te poseren op zeilboten waar ik als veertienjarig jochie van droomde. Ik tekende dag in dag uit dergelijke schepen. Op mijn vijftiende vertrok ik naar zee, maar mijn carrière als kapitein was snel voorbij. De passie voor het zeilen is echter nooit meer weggegaan.’

Corporate storytelling

Gaastra koos met deze campagne voor een sterk staaltje corporate storytelling, gebaseerd op de roots van Gaastra. Het bedrijf werd in 1897 in Friesland opgericht en heeft sindsdien actief bijgedragen aan de nationale en internationale zeilcultuur. De campagne laat zien waar Gaastra vandaan komt en geeft het merk een -heel mooi- gezicht.

Meer info over de campagne vindt je op de campagnesite van Gaastra.

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."