Corporate storytelling in je bedrijfsfilm

Categorie: Inspiratie
Corporate storytelling

Veel bedrijven (B2B, maar ook B2C) menen dat ze serieus moeten zijn om serieus genomen te worden. Er zit een kern van waarheid in, maar je kunt er ook in doorslaan. Resultaat: gortdroge (online) video’s en beeldcontent die hun doel totaal voorbij schieten. Zonde van de investering! Verdiep je in corporate storytelling.

Storytelling is key

Of het nou gaat om B2B of B2C, wij geloven in de kracht van corporate storytelling; het vertellen van een verhaal. En hoe laat je een verhaal goed overkomen? Door het persoonlijk te maken. Die persoonlijke touch maakt het geloofwaardig, en zorgt dat de boodschap goed binnen komt. Mond-tot-mond reclame werkt nou eenmaal beter dan droge sales, óók als we het over B2B hebben. Wij mensen doen namelijk zaken met mensen. En dus worden we op dezelfde manier getriggerd als onze eigen prospects, relaties en opdrachtgevers. Een wetenschap die we soms nog wel eens vergeten, maar die oh zo belangrijk is..

Jean Claude for Volvo

Laat je boodschap plakken

Ook willen we je meegeven dat je niet bang moet zijn om een vleug humor of een verrassende insteek te gebruiken. Het helpt om de boodschap beter te laten plakken. En ja, dit geldt voor B2C films, maar óók voor zakelijke video’s. Denk bijvoorbeeld aan de B2B video van Volvo Trucks met Jean Claude Van Damme die onlangs viraal ging. Ijzersterk. En bekijk het voorbeeld hierboven, van stockmateriaal aanbieder Dissolve. Zij maakten een te gekke bedrijfsfilm die volledig bestaat uit stockmateriaal dat ze uit hun eigen database hebben getrokken. Een corporate video (B2B) met een flinke portie humor maar die ondertussen heel goed laat zien wat er allemaal mogelijk is met de beelden van Dissolve. Gaaf toch?!

Durf een toon te zetten met corporate storytelling

Dus; wees niet bang om een toon te zetten. Zolang die toon bij het bedrijf of de organisatie in kwestie past kan het de boodschap alleen maar versterken. We zijn heel benieuwd naar (nog meer) goede B2B en B2C voorbeelden van corporate storytelling, wie biedt?!

Over de auteur
Suzanne Braaksma Mensen raken met verhalen en voice-over teksten die ik als copywriter voor onze branding films schrijf. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Daarnaast ben ik, samen met Lex Schmeetz, de drijvende kracht achter onze nieuwe strategie om onze opdrachtgevers nog duidelijker te laten ervaren wat het betekent als je een branding film agency als Fourcorners inschakelt. Strategisch videomarketing advies is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom blog ik hier ook graag over. Kundalini yoga is mijn mezelf-opruim-religie. Zoals Russell Brand het mooi zegt: "Kundalini yoga is de crack cocaine of yoga. If Hatha is mild weed high, Iyengar is a deep hash glow and Ashtanga is amphetamine, Kundalini blows the f**cking doors off."